in camera de socuri culturale

Am gasit intr-o librarie cu un etaj intreg de ghiduri turistice, un coltisor de raftulet pe care zaceau prafuite cateva cartulii amarate despre RO, inghesuite in sirul interminabil despre Roma.

Una dintre ele avea pe coperta marturiile autorilor, care indemnau turistul sa-si ingaduie ceva mai mult de o saptamana sa se bucure de bogatia naturii de la noi, dar sa fie pregatiti sa plateasca pentru asta pretul intalnirii cu tigani, caini vagabonzi sau localitati in sud pe care le-ai vedea doar in alte civilizatii. O alta se intitula "How to survive the cultural shock in Romania".

Si tocmai cand rumegam expresia cu frustrarea unui roman persecutat de generatii de invadatori, am realizat ca nu exista doar un sens peiorativ si ca poti suferi socuri culturale de tot felul.

De exemplu, nemtii de la mine din ograda au fost socati sa afle ca scolarii italieni veniti saptamana asta sunt mai galagiosi, mai impertinenti si mai aroganti ca oricare alt grup pe care l-au mai avut pana acum, in ciuda faptului ca sunt insotiti de o cohorta de profesori/ tutori. Ce-i drept, si eu am fost la fel de socata, o data cu nemtii, sa vad ca astia sunt cei care ne judeca noua rromii, astia care scot mai multi decibeli decat o ceata de pirande la o inmormantare.

Pe partea cealalta, italienii au fost socati sa constate ca nu toata lumea face efortul sa-i inteleaga, in ciuda faptului ca nu vorbesc decat limba materna. De ce nu, daca la tot coltul gasesti italieni plecati de acasa sa gaseasca implinirea materiala la nemti... oare de unde imi suna asta cunoscut??? Eu mi-am propus sa-i chinui pana scot macar o fraza prost legata in engleza sau macar o injuratura in romana. Au fost la fel de socati sa constate ca nu beneficiaza de o servire de patru stele intr-un hostel la o cincime din pret; poate de aceea au continuat sa trateze staff-ul cu dosul si sa uite ca si in limba lor au cuvinte precum "prego!" si "gratie!"...

Dar socul asta cultural e chiar un lucru bun, pana la urma. De exemplu, am avut placerea sa o vad pe italianca mea rusinata de comportamentul conationalilor ei, asta si dupa ce toti nemtii i-au scuipat in ochi si urechi toate cuvintele de lauda la adresa natiei din care se trage.

Unde e acum media subjugata a nemtilor, sa-i tarasca prin noroi pe iritantii de politicieni italieni care, in afara de pioneriat, nu au nicio alta contributie la bunastarea uniunii... ah! stai! asta e o practica numai in tarile latine!

0 zi si tu ceva!:

gadget de MP

    Follow memyselfandcris on Twitter